Dobre opakowanie, stare czy nowe? (poradnik kurierski)

kurier paczka 1 kg

Porównanie cen paczki standardowej 1 kg w serwisach brokerów kurierskich. Najtańsze oferty. Ceny końcowe brutto.


karton • pakowanie • pudełko • bezpieczna paczka • zabezpieczenie


Dobre opakowanie, stare czy nowe?


Pakowanie przesyłki wbrew pozorom jest bardzo ważnym elementem całego procesu wysyłania. Poza funkcją najbardziej naturalną, czyli ochroną zawartości przed uszkodzeniem czy zaginięciem, właściwe opakowanie może mieć również wpływ cenę całej usługi, a nawet na terminowość doręczenia. Niektórzy mówią o opakowaniu głównie w kontekście dodatkowego kosztu (zakup np. kartonu) i doradzają używanie starych opakowań. Niestety, jest to tylko pozorna oszczędność i prędzej czy później odczujemy tego skutki - zgodnie z powiedzeniem, że "chytry dwa razy traci".

Przygotowując paczkę do wysłania, pamiętaj zawsze o kilku podstawowych zasadach:

Regulaminy firm kurierskich w części odnoszącej się do opakowania, w większości przypadków brzmią podobnie, np.

Za jakość opakowania przesyłki odpowiedniego do jej zawartości odpowiada Nadawca.

Nadawca jest obowiązany przesyłkę właściwie opakować, a także oddać ją Kurierowi w stanie umożliwiającym jej prawidłowy przewóz i zapewniający, że nie uszkodzi ona innych przesyłek w czasie przewozu, a także wydanie jej bez ubytku i uszkodzenia. W szczególności opakowanie powinno: być odpowiednio zamknięte, uniemożliwiające dostęp do zawartości przesyłki osobom niepowołanym; być odpowiednio wytrzymałe stosownie do wagi i zawartości przesyłki; posiadać zabezpieczenia wewnętrzne, uniemożliwiające przemieszczanie się zawartości przesyłki; posiadać oznakowania świadczące o specjalnym charakterze przesyłki, takie jak: "ostrożnie szkło", "góra/dół" (oznakowanie może być dokonane przez Kuriera lub w Punkcie Przyjęć).

[firma kurierska] może odmówić przyjęcia do przewozu rzeczy, których stan jest wadliwy lub opakowanie niedostateczne albo nie mających wymaganego opakowania. [firma kurierska] nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z braku, niedostateczności lub wadliwości opakowania.



Ponadto:

Opakowanie ma chronić zawartość paczki. Powinno więc być odpowiednio dopasowane zarówno pod względem rozmiaru, jak i wagi paczki. Nie powinno być zbyt duże - puste przestrzenie powodują nadmierne przemieszczanie się zawartości, co może spowodować zarówno jej uszkodzenie, jak i uszkodzenie opakowania w wyniku czego całkowicie utraci ono swoją użyteczność. Ponadto większe opakowanie, to większe wymiary, które również mogą spowodować wyższą cenę przesyłki. Ewentualne puste przestrzenie staraj się maksymalnie wypełnić. Jako wypełniacza można użyć np. papieru - stare, zmięte gazety są lekkie, tanie i "ogólnodostępne".

Zamknięcie opakowania powinno uniemożliwiać dostęp do zawartości. Stosowanie starych, używanych już opakowań, praktycznie uniemożliwia stwierdzenie czy przesyłka jest oryginalnie zapakowana - odbiorca nie jest w stanie stwierdzić czy np. ślady po odrywanej taśmie powstały już wcześniej czy właśnie w trakcie danego przewozu. Dlatego, zwłaszcza dla cennych przesyłek, warto stosować nowe opakowania. Koszt opakowania w takich przypadkach jest znikomy w porównaniu z wartością np. laptopa czy aparatu fotograficznego. Jeżeli prowadzisz firmę warto zastanowić się nad zakupem i używaniem taśmy firmowej, czyli takie z logo własnej marki. Jest ona wprawdzie droższa od zwykłej, ale używanie jej generuje korzyści znacznie przekraczające ten dodatkowy koszt. Po pierwsze większe bezpieczeństwo niż przy używaniu zwykłej i powszechnie dostępnej taśmy, bo takiej firmowej nie da się odkleić i zastąpić inną. Po drugie podczas przewozu kontakt z paczką ma kilkanaście, a nawet kiladziesiąt osób czyli dzięki takiej taśmie można uzyskać efekt marketingowy. Na koniec sam odbiorca również trakuje swoję przesyłkę i firmę nadawcy jako bardziej profesjonalne.

Używaj kartonów i pudełek.Zawsze jeżeli jest to możliwe używaj opakowań o regularnych kształtach, najlepiej kartonów. Większość firm stosuje pojęcie paczki niestandardowej lub niesortowalnej i za takie nalicza dodatkową opłatę. Za taką paczkę można uznać praktycznie każdą w opakowaniu innym niż karton czy koperta kurierska. Dopłacimy więc za wszelkiego rodzaju worki, tuby, opakowania śliskie lub przeciwne o powierzchni lepkiej, skrzynki drewniane, metalowe, puszki oraz za elementy o nieregularnym kształcie. Dlatego zawsze jeżeli jest to możliwe, należy przesyłkę zapakować w pudełko kartonowe. Nawet jeżeli nie posiadamy odpowiedniego i musimy je kupić za kilka złotych, to zawsze będzie to niższy koszt niż 10-20 PLN dopłaty za przesyłkę niesortowalną.

Jeżeli jesteś odbiorcą i dostajesz paczkę w uszkodzonym lub brudnym opakowaniu: wskazana jest dodatkowa czujność, ale nie jest to powód do paniki czy tym bardziej pretensji do kuriera. Zabrudzone czy delikatnie uszkodzone opakowanie świadczy wyłącznie o tym, że doskonale spełniło ono swoją rolę - zabrudziło się opakowanie, a nie zawartość! Przecież, gdyby takie sytuacje nie były naturalną częścią procesów transportowych, to opakowania byłyby zbędne. Jeżeli jednak uszkodzenie jest poważniejsze, to bezwzględnie należy na to zwrócić uwagę jeszcze przed przyjęciem przesyłki i poprosić kuriera o uczestniczenie w otworzeniu przesyłki. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia zawartości, należy niezwłocznie sporządzić - wspólnie z kurierem - protokół szkody, na którym powinniśmy w takich okolicznościach zaznaczyć odpowiednie opcje: "czy przyjęto bez zastrzeżeń - NIE", "czy opakowanie zewnętrzne było uszkodzone - TAK".

Jeżeli mimo wszystko decydujesz się użyć starego opakowania musisz przede wszystkim usunąć z niego wszelkie oznaczenia, zwłaszcza stare etykiety kierunkowe firm kurierskich czy naklejki adresowe. Takie pozostałości mogą wprowadzić w błąd pracowników firmy kurierskiej i tym samym spowodują skierowanie przesyłki pod błędny adres czy do niewłaściwego oddziału firmy przewozowej. W efekcie - w najlepszym wypadku - nastąpi opóźnienie w doręczeniu.

Podsumowując:

1. Właściwie dobrane i odpowiednio wytrzymałe opakowanie chroni zawartość przed uszkodzeniem - im nowsze, tym bardziej wytrzymałe.

2. Koszt zakupu nowego kartonu przeważnie jest kilkukrotnie niższy niż wysłanie paczki w opakowaniu innego rodzaju i kształtu - dopłaty za przesyłki niesortowalne / niestandardowe.

3. Stary karton, zwłaszcza używany już do pakowania przesyłek kurierskich, może posiadać stare naklejki adresowe lub etykiety kierunkowe stosowane przez firmy kurierskie. Mogą one spowodować błędne odczytanie danych i błędne skierowanie przesyłki - skutek: opóźnienie w doręczeniu.

4. Stary karton może nosić ślady wcześniejszego otwierania i resztki starej taśmy - w takim stanie bardzo trudno stwierdzić czy przesyłka nie była otwierana w trakcie transportu i czy zabezpieczenia (np. taśmy) są na pewno tymi, których użył nadawca.

Czytano: 67775 razy

Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl

Kopiowanie w - całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie prawa.


Zamów kuriera

Sponsorem tej porady jest:

zamówkuriera.pl