PDI, awizacja telefoniczna (poradnik kurierski)

kurier paczka 1 kg

kurier paczkomaty logoPaczkomat®

od 14,50

Paczkomaty

kurier orlenpaczka logoOrlen Paczka

od 10,52

ORLENpaczka

Przejdź do strony głównej i porównaj ceny najlepszych brokerów kurierskich porównywarka cen

PDI, awizacja telefoniczna


kontakt • pre-awizacja • DHL • doręczenie


Na czym polega usługa Informacja przed doręczeniem (PDI)?

Usługa ta zapewnia wcześniejszy proaktywny kontakt z odbiorcą przed przyjazdem kuriera.

Np. w firmie DHL, bezpośrednio po nadaniu przesyłki, do odbiorcy wysyłany jest SMS z informacją o jej planowanym dostarczeniu. Wiadomość zawiera także istotne dla odbiorcy informacje, np. o wysokości kwoty pobrania. Ponowny kontakt ma miejsce w dniu dostawy. Kurier DHL Express kontaktuje się z odbiorcą i ustala porę doręczenia przesyłki. Wtedy też, bez dodatkowych formalności, odbiorca może wskazać inny adres niż ten, podany na liście przewozowym. Jeżeli doręczenie pod nowy adres będzie realizowane przez kurierów z tego samego terminala (oddziału), zmiana taka jest bezpłatna.

Podobnie działa oferowana przez inne firmy (np. K-EX) usługa (pre)awizacji telefonicznej. W godzinach porannych, jeszcze przez wyjadem kuriera w trasę powinien on telefonicznie skontaktować się z odbiorcą i uprzedzić o planowanym doręczeniu przesyłki.

Usługi te są dodatkowo płatne, ale w sytuacjach w których odbiorcy zależy na konktretnej informacji i możliwości bezpośredniego kontatku z kurierem doręczającym, z pewnością kilka (ok. 2 do 5) złotych dodatkowej jest stosunkowo niewielką ceną za komfort jaki daje pełna informacja "z pierwszej ręki".

Dokładnie tak samo usługi działają przy korzystaniu z serwisów brokerskich.

UWAGA: Kontakt kuriera z odbiorcą jest obowiązkowy tylko w przypadku korzystania z powyższych usług. Jeżeli zleceniodawca nie zamówił i nie opłacił takiej usługi kurier nie ma obowiązku dzwonić i umawiać się na konkretne godziny, a tym bardziej nie ma możliwości zmiany adresu. Niektórzy kurierzy wprawdzie mają w zwyczaju kontaktować się z Klientami, ale bez opłacenia ww. usług nie należy traktować tego jako ich obowiązek.

Innym, spotykanym często problem w zakresie kontaktu Klient-Kurier, jest odmowa ze strony firmy kurierskiej podania Klientowi numeru telefonu do kuriera. Często jest to niezrozumiałe dla odbiorcy, ale ma swoje uzasadnienie w dobrej organizacji pracy kuriera. Nie może on wykonywać sprawnie swoich obowiązków i jednocześnie co chwilę odbierać kolejny telefon. Dodatkowo kolejność doręczeń i trasa kuriera w dużej mierze determinowana jest rodzajem przesyłek (np. doręczenie terminowe) oraz logiczną i ekonomiczną kolejnością adresów - nie może więc doręczenia każdej przesyłki indywidualnie "negocjować" telefonicznie z odbiorcą i po każdym telefonie i każdej zmianie, reorganizować swój cały dzień pracy.


Czytano: 30024 razy


Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl

Kopiowanie - w całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie prawa.

Chesz wykorzystać tekst na swojej stronie? Skontatkuj się z Kurierem.pl