Kolorowa historia - Kurierem.pl 10 lat temu

kurier paczka 1 kg

Porównanie cen paczki standardowej 1 kg w serwisach brokerów kurierskich. Najtańsze oferty. Ceny końcowe brutto.

Blog kurierski Kurierem.pl

Kurierem.pl: Kolorowa historia - Kurierem.pl 10 lat temu

dodano: 2010-09-18 19:35:05 autor: , firma: Kurierem.pl, czytano: 15703 razy



Jeszcze kilka lat temu rynek przesyłek kurierskich w Polsce wyglądał zupełnie inaczej. Miał innych liderów, a na naszych ulicach samochodów kurierskich nie tylko było mniej, ale przede wszystkim miały zupełnie inne barwy. Niektóre żółte samochody kurierskie pamiętają zapewne czasy jak były... niebieskie lub białe. Większość brązowych również była biała, a część białych miała barwy biało-zielone. Nieco inaczej wyglądałoby też Kurierem.pl 10 lat temu;)




Kurierzy Servisco doręczali paczki samochodami niebieskimi. DHL w tym czasie specjalizował się wyłącznie w przesyłkach międzynarodowych, a nieliczni kurierzy tej firmy mieli samochody białe - dzisiaj ich znakiem rozpoznawczym jest żółty samochód z czerwonymi napisami. Kurierzy Stolicy poruszali się białymi samochodami z charkaterystycznym szkicem globu i czerwoną dynamiczną strzałką - dzisiaj Ci sami kurierzy jeżdżą samochodami w kolorze brązowym, który na całym świecie jest kojarzony z UPS. Równie charakterystyczne i rozpoznawalne kilka lat temu samochody, to biało-zielone należące do kurierów Masterlink - dzisiaj są całe białe i jeżdżą we flocie DPD.

10 lat temu na rynku usług krajowych dominowały dwie polskie firmy Servisco oraz Stolica (Messenger Service Stolica). Ponadto prężnie działały i skuteczenie konkurowały z nimi kolejne dwie firmy polskie: Szybka Paczka i Masterlink. Porównywarka cen Kurierem.pl 10 lat temu wyglądałaby mniej więcej tak:

servisco,stolica,masterlink,szybka paczka



W tym czasie nie było na naszym rynku marki DPD i GLS. Natomiast UPS oraz DHL skupiały się głównie na przesyłkach zagranicznych. Tym samym na rynku krajowym nawet nie konkurowały z Servisco i Stolicą, które łącznie miały ponad 60% rynku. Ponadto ówczesny DHL nie był również tą samą globalną korporacją, którą jest obecnie.

Historia w skrócie:

DHL został założony w 1969 roku przez Adriana Dalseya, Larrego Hillbloma i Roberta Lynna i na początku firma zajmowała się wyłącznie transportem przesyłek z kontynentalnych Stanów Zjednoczonych do Hawajów . W roku 1998 Deutsche Post rozpoczęło proces wykupu akcji przedsiębiorstwa, uzyskując pakiet większościowy w roku 2001 i przejmując je w roku 2002. Jednocześnie w na przełomie lat 2000/2001 niemiecka poczta sfinalizowała zakup Servisco Sp. z o.o. - również polskiej firmy działającej od roku 1978. Servisco zostało włączone sieci EuroExpress. W roku 2003 Servisco EuroExpress stało się częścią "nowej" firmy DHL.

servisco+euroexpress+biały dhl = DHL




Firma kurierska Messenger Service Stolica została założona w 1993 roku przez czterech studentów, a ich działalność miała początek w małym mieszkaniu jednego ze wspólników. Początkowo kurierzy Stolicy jako środek transportu wykorzystywali rowery. Szybko jednak okazało się, że dla sprawnej obsługi klientów konieczne jest zatrudnienie kurierów wyposażonych w samochody. W zakresie przesyłek krajowych początki, to głównie obsługa kilku największych miast, a jako przewoźnika przesyłek krajowych, wykorzystywano PKP. Była to wówczas jedyna firma zdolna transportować przesyłki na terenie całego kraju w szybkim czasie. Przełomem był rok 1996 r., w którym uruchomiony został system wahadłowych przewozów nocnych pomiędzy centralą w Warszawie a przedstawicielstwami, nazywany w skrócie LH (z angielskiego "line-haul") Po ponad 10 latach dynamicznego rozwoju w roku 2005 United Parcel Service (UPS) kupił 100 proc. akcji Stolicy od dotychczasowych akcjonariuszy. Lata 2005-2007 to proces integracji obu firm i łączenia ich sieci operacyjnej "czerwonej" (była Stolica) z siecią "brązową" (wcześniejsze struktury UPS w Polsce). UPS to najstarsza firma kurierska na świecie - jej początki sięgają roku 1907.

firma kurierska stolica i ups



Podobnie potoczyły się losy dwóch firm konkurujących ze Stolicą i Servisco. Biało-zielone samochody z logo Masterlink zastąpiły również białe, ale z czarno-czerwnonym logo DPD.

Szybka Paczka natomiast działałą na polskim rynku od roku 1998 i powstała jako przedsiębiorstwo-córka Grupy Raben. W maju 2004 r. dokonano zmiany nazwy na General Logistics Systems Poland Sp. z o.o., a w styczniu 2005 r. firma GLS B.V. została wyłącznym udziałowcem firmy.

szybka paczka, raben, gls



Masterlink Express rozpoczął działalność w 1991 roku jako spółka ze stuprocentowym kapitałem polskim. W początkowym okresie firma specjalizowała się w doręczaniu przesyłek miejskich i krajowych. W 1998 roku Masterlink został kupiony przez Grupę Poczty Szwedzkiej, lidera na szwedzkim rynku usług logistycznych. W lipcu 2002 roku Grupa La Poste i Posten AB podpisały umowę, na mocy której holding GeoPost, należący do La Poste, zakupił 50% udziałów Masterlink Express. Jednocześnie Posten AB nabył licencję Direct Parcel Distribution w Polsce (DPD), przez co Masterlink zyskał dostęp do sieci obejmującej ponad 30 krajów Europy. W maju 2004 przedstawiciele Geopost (holding należący do Grupy La Poste) i Posten AB sfinalizowali sprzedaż 50% udziałów w Masterlink należących do tej pory do Posten AB. GeoPost stał się tym samym jedynym właścicielem Masterlink. W 2006 roku została podjęta decyzja o zmianie brandu z Masterlink na DPD. Zmiana ta powodowana była przede wszystkim potrzebą międzynarodowego wizerunku Masterlink, co pozwoliło wyraźniej zaistnieć na rynku oraz zwiększyć udział firmy w segmencie usług międzynarodowych. Proces re-brandingu zakończony został w roku 2007 - 22 maja 2007 roku Masterlink Express Sp. z o.o. oficjalnie zmienił nazwę na DPD Polska Sp. z o.o.

masterlink, geopost, dpd



Przemiany, chociaż nie aż rak rewolucyjne, miały również miejce pozostałych polskich firmach. Siódemka i OPEK w ostatnim czasie zmieniły swój wizernek oraz systematycznie wprowadzają zmiany, które mają stworzyć z nich nowoczesne firmy. Najmłodza firmą wtym gronie jest K-EX, który od roku 2007 działał jako część Kolporter S.A., a od marca 2010 jako samodzielna firma Kolporter Express Sp. z o.o.

siódemka,opek,k-ex,kolporter express



Od kilku lat pojawiają się domysły i powraca temat kolejnych ewentulnych przejęć w branży. Z racji, tego że wybór firm nie jest duży, dlatego zupełnie naturalne są domysły, czasami plotki łączące Siódemkę i OPEK z kolejnymi firmami globalnymi: TNT i Fedex. Być może zmiany jakie zachodzą w tych firmach są motywowane właśnie wyścigiem "po inwestora", tym bardziej że do gry o swoje udziały w rynku skutecznie włączył się K-EX.

Autor: Kamil Kostrzewa, firma: Kurierem.pl