Opłata paliwowa (poradnik kurierski)

kurier paczka 1 kg

kurier paczkomaty logoPaczkomat®

od 14,50

Paczkomaty

kurier orlenpaczka logoOrlen Paczka

od 10,52

ORLENpaczka

Przejdź do strony głównej i porównaj ceny najlepszych brokerów kurierskich porównywarka cen

Opłata paliwowa


dodatek paliwowy • korekta paliwowa • dopłata paliwowa • ceny paliw


Opłata paliwowa została wprowadzona ze względu na zmieniające się ceny paliw, które z kolei mają bezpośredni wpływ na koszt realizacji usług transportowych.

Dzięki opłacie paliwowej firmy kurierskie unikają częstej zmiany swoich cenników, a jednocześnie w sposób płynny mogą na bieżąco reagować na zmiany cen paliw. Zależnie od firmy i przyjętego nazewnictwa opłata bywa nazywana również dopłatą / korektą paliwową lub dodatkiem paliwowym.

Opłata paliwowa z samej definicji jest zmienna, jednak firmy kurierskie przyjęły różne metody oraz częstotliwość jej naliczania. Firmy DHL, Kolporter, UPS, GLS oraz FedEx (OPEK) aktualizują swoje stawki w cyklach miesięcznych. Firma DPD nowe stawki ogłasza dwa razy w miesiącu. Firmy TNT oraz Siódemka teoretycznie również publikują nowe stawki raz w miesiącu, jednak w ich przypadku od dłuższego czasu obowiązują niezmienione, wręcz stałe stawki. Wyjątkiem jest kurier Poczty Polskiej, czyli Pocztex, który nie dolicza swoim klientom dodatkowej opłaty.

Z reguły opłata paliwowa naliczana jest tylko od tych składników usługi kurierskiej, które mają swoje bezpośrednie przełożenie na zużycie i koszty paliwa, czyli od usługi podstawowej, zastrzeżenia godziny doręczenia, dopłat strefowych, adresów prywatnych czy dostawy w soboty. Nie powinna natomiast być doliczana do takich usług dodatkowych jak np. pobranie, ubezpieczenie czy dokumenty zwrotne, bo koszt ich wykonania nie jest bezpośrednio zależny od ceny paliwa.

W przypadku firm świadczących również usługi międzynarodowe, w tym lotnicze, stawki opłaty paliwowej są zróżnicowane. Dla usług lotniczych mogą być kilkukrotnie wyższe niż dla krajowych usług drogowych i sięgać nawet kilkunastu procent ceny podstawowej. Warto też zwrócić uwagę na Siódemkę, która jako jedyna zróżnicowała wysokość opłaty paliwowej w odniesieniu do tych samych usług krajowych. I tak przy obsłudze przesyłek w tzw. strefie B (zamiejskiej) nie tylko zostanie naliczona dodatkowa dopłata strefowa, ale też opłata paliwowa będzie liczona wg innej, wyższej stawki. Obecnie (maj 2010) Siódemka stosuje najwyższe stawki: 6,9% w strefie A oraz 7,9% w srefie B.

Pośrednicy / brokerzy pod tym względem podzielili się na dwie grupy. Pierwsza stosuje stawki i okresy ich obowiązywania analogiczne do firm, z którymi współpracują. Natomiast druga grupa całkowicie zaniechała doliczania tej opłaty, stawiając na prostotę i przejrzystość własnej oferty cenowej.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat wysokość opłaty paliwowej - poza wspomnianymi wyżej TNT oraz Siódemką - w różnych firmach zmieniała się od 1,5% do 6%. Należy również zauważyć, że zmiany miały obustronny kierunek czyli faktycznie odzwierciedlały wahania cen paliw.

[dodano 03.06.2010]

Na czerwiec 2010 firma OPEK ustaliła dopłatę paliwową w wysokości aż 7,5%.

[dodano 10.10.2014]

Firma K-EX od dłuższego czasu stosuje dopłatę paliwową 17,5% oraz dopłatę drogową 2,5%


Czytano: 56719 razy


Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl

Kopiowanie - w całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie prawa.

Chesz wykorzystać tekst na swojej stronie? Skontatkuj się z Kurierem.pl