Jak to działa?

PDI, awizacja telefoniczna (poradnik kurierski)

kurier paczka 1 kg

kurier inpost logoKurier InPost

od 12,99

brokerzy InPost

kurier dpd logoKurier DPD

od 15,81

brokerzy DPD

kurier paczkomaty logoPaczkomaty

od 10,61

Paczkomaty

kurier dhl logoKurier DHL

od 14,19

brokerzy DHL

kurier patron logoKurier Patron

od 19,59

brokerzy Patron

kurier ups logoKurier UPS

od 17,07

brokerzy UPS

kurier fedex logoKurier FedEx

od 15,49

brokerzy FedEx

PDI, awizacja telefoniczna


kontakt • pre-awizacja • DHL • doręczenie


Na czym polega usługa Informacja przed doręczeniem (PDI)?

Usługa ta zapewnia wcześniejszy proaktywny kontakt z odbiorcą przed przyjazdem kuriera.

Np. w firmie DHL, bezpośrednio po nadaniu przesyłki, do odbiorcy wysyłany jest SMS z informacją o jej planowanym dostarczeniu. Wiadomość zawiera także istotne dla odbiorcy informacje, np. o wysokości kwoty pobrania. Ponowny kontakt ma miejsce w dniu dostawy. Kurier DHL Express kontaktuje się z odbiorcą i ustala porę doręczenia przesyłki. Wtedy też, bez dodatkowych formalności, odbiorca może wskazać inny adres niż ten, podany na liście przewozowym. Jeżeli doręczenie pod nowy adres będzie realizowane przez kurierów z tego samego terminala (oddziału), zmiana taka jest bezpłatna.

Podobnie działa oferowana przez inne firmy (np. K-EX) usługa (pre)awizacji telefonicznej. W godzinach porannych, jeszcze przez wyjadem kuriera w trasę powinien on telefonicznie skontaktować się z odbiorcą i uprzedzić o planowanym doręczeniu przesyłki.

Usługi te są dodatkowo płatne, ale w sytuacjach w których odbiorcy zależy na konktretnej informacji i możliwości bezpośredniego kontatku z kurierem doręczającym, z pewnością kilka (ok. 2 do 5) złotych dodatkowej jest stosunkowo niewielką ceną za komfort jaki daje pełna informacja "z pierwszej ręki".

Dokładnie tak samo usługi działają przy korzystaniu z serwisów brokerskich.

UWAGA: Kontakt kuriera z odbiorcą jest obowiązkowy tylko w przypadku korzystania z powyższych usług. Jeżeli zleceniodawca nie zamówił i nie opłacił takiej usługi kurier nie ma obowiązku dzwonić i umawiać się na konkretne godziny, a tym bardziej nie ma możliwości zmiany adresu. Niektórzy kurierzy wprawdzie mają w zwyczaju kontaktować się z Klientami, ale bez opłacenia ww. usług nie należy traktować tego jako ich obowiązek.

Innym, spotykanym często problem w zakresie kontaktu Klient-Kurier, jest odmowa ze strony firmy kurieskiej podania Klientowi numeru telefonu do kuriera. Często jest to niezrozumiałe dla odbiorcy, ale ma swoje uzadadnienie w dobrej organizacji pracy kuriera. Nie może on wykonywać sprawnie swoich obowiązków i jednocześnie co chwilę odbierać kolejny telefon. Dodatkowo kolejność doręczeń i trasa kuriera w dużej mierze determinowana jest rodzajem przesyłek (np. doręczenie terminowe) oraz logiczną i ekonomiczną kolejnością adresów - nie może więc doręczenia każdej przesyłki indywidualnie "negocjować" telefonicznie z odbiorcą i po każdym telefonie i każdej zmianie, reorganizować swój cały dzień pracy.

Czytano: 26231 razy

Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl

Kopiowanie w - całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie prawa.


Usługi dodatkowe

COD, przesyłka pobraniowa

Ubezpieczenie przesyłki kurierskiej

ROD, dokumenty zwrotne

PDI, awizacja telefoniczna

Przeadresowanie paczki kurierskiej

Nadanie w Sobotę


Zamów kuriera


Sponsorem tej porady jest:

zamówkuriera.pl


Najpopularniejsze tematy w poradniku:

COD, przesyłka pobraniowa

Przesyłka niestandardowa

Operator wirtualny, broker kurierski

Nadanie w Sobotę

Sprawdzenie zawartości

Sprawdzenie tożsamości odbiorcy

Ubezpieczenie przesyłki kurierskiej

Sprawdzenie przesyłki art. 544 KC

Doręczenie w sobotę

Kurier do przewozu mebli