KODY % rabatowe Jak to działa?

Sortownia centralna i transport liniowy (poradnik kurierski)

kurier paczka 1 kg

kurier inpost logoKurier InPost

od 14,00

brokerzy InPost

kurier paczkawruchu logoPaczkawRuchu

od 7,60

PaczkawRuchu

kurier paczkomaty logoPaczkomaty

od 11,73

Paczkomaty

kurier ups logoKurier UPS

od 18,13

brokerzy UPS

kurier dhl logoKurier DHL

od 17,10

brokerzy DHL

kurier dpd logoKurier DPD

od 18,20

brokerzy DPD

kurier fedex logoKurier FedEx

od 14,85

brokerzy FedEx

Przejdź do strony głównej i porównaj ceny najlepszych brokerów kurierskich porównywarka cen

Sortownia centralna i transport liniowy


line haul • linia • transport liniowy • fracht


LH (z ang. line haul) - tak w skrócie, najczęściej określa się kurierski transport liniowy.

Czym jest transport liniowy?



Jest to system połączeń wahadłowych między oddziałami firmy kurierskiej a jej sortownią (lub sortowniami) centralną. Dzięki takiemu rozwiązaniu paczka nadana w dowolnym miejscu kraju już następnego dnia znajduje się u kuriera, który będzie ją doręczał odbiorcy.

Połączenia liniowe to system, który w optymalny sposób umożliwia szybkie przemieszczenie paczki między dwoma dowolnymi oddziałami w kraju - niezależnie od ich lokalizacji, bezpośredniej odległości między nimi i jednocześnie przy najbardziej optymalnym wykorzystaniu pojazdów.

Poniżej prezentujemy uproszczony schemat połączeń liniowych. Sortownia zlokalizowana jest przeważnie w centralnej części kraju. Na pozostałym terenie działają lokalne oddziały firmy. Ich liczba - zależnie od firmy - to od 20 do nawet 50.

połączenia liniowe w firmie kurierskiej

Jak to działa?



Wszystkie paczki odebrane przez kurierów w Twojej okolicy, w godzinach popołudniowych są zwożone do lokalnego oddziału np. na naszej mapce miasto A. O ustalonej godzinie, w porze wieczornej, wszystkie paczki wysłane z okolic miasta A, są ładowane na tzw. transport liniowy i wszystkie - niezależnie od docelowego miejsca przeznaczenia - jadą do sortowni centralnej. Analogicznie odbywa się, to w każdym innym mieście. W godzinach nocnych, transporty liniowe dojeżdżają do sortowni centralnej, gdzie wszystkie przesyłki są wyładowane i sortowane wg miasta / oddziału doręczenia, w którym powinny znaleźć się w godzinach porannych.

Po procesie sortowania, te same samochody, które wcześniej przywiozły paczki, są zapełnione paczkami, które trafią już tylko do jednego miasta / oddziału udają się w drogę powrotną. Do lokalizacji docelowych docierają we wczesnych godzinach porannych, tak aby lokalne magazyny mogły dokonać rozładunku, posortować paczki na poszczególne rejony i kurierów.

W ten sposób paczka nadana w mieście A, trafia w nocy na sortownię centralną, by nad ranem znaleźć się w mieście D i tam trafić do kuriera, który doręczy ją pod wskazany adres.

Dla osób sporadycznie wysyłających paczki, często dziwnym wydaje się taki sposób transportowania paczek. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że szybciej byłoby przewieźć paczkę z miasta A do miasta B w linii prostej. Sprawdzając śledzenie paczek, zdziwienie wywołuje więc fakt, że np. paczka z Wrocławia do Opola, w środku nocy znajduje się w oddalonej o kilkaset kilometrów Warszawie.

Trzeba pamiętać o tym, że przecież każdy oddział firmy kurierskiej wysyła w ten sposób setki (najmniejsze oddziały) do kilku tysięcy paczek (największe oddziały kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy paczek). Czyli korzystając z połączeń bezpośrednich między miastami, oddział A musiałby codziennie wysyłać po kilkadziesiąt pojazdów (do miasta B, do miasta C, do miasta D...), a jednocześnie w wielu przypadkach pojazdy byłby częściowo puste.

Rozwiązaniem tego jest właśnie system połączeń liniowych z centralną sortownią, do której trafiają wszystkie paczki. Dzięki temu każdy oddział wysyła i przyjmuje tylko jeden transport zbiorczy - w uproszczeniu, bo w przypadku niektórych miast z racji ilości paczek, może być potrzebne kilka transportów.

Bardziej obrazowym wyjaśnieniem i uzasadnieniem takiej optymalizacji, może być analiza poniższej sytuacji:

Każdego dnia z rejonu Warszawy nadawcy wysyłają kilkadziesiąt tysięcy paczek, do dosłownie każdej miejscowości w Polsce. Czyli w tej chwili wiemy już. że na pewno z Warszawy będzie musiało w nocy wyjechać kilkadziesiąt dużych pojazdów, aby dostarczyć te paczki do kilkudziesięciu lokalnych oddziałów.

Jednocześnie w całym kraju, w każdym mieście, oddziale, codziennie najwięcej paczek adresowanych jest również w rejon Warszawy. Czyli wiemy też, że każde z tych miast musi wysłać przynajmniej jeden samochód, który te paczki zawiezie. Jeżeli więc i tak musimy wysłać samochód z paczkami do Warszawy, a Warszawa musi wysłać do każdego innego miasta, to nie ma sensu wykonywać dodatkowych transportów bezpośrednich do innych miast np. z A do B, z A do C. Jeżeli wszystkie paczki wyślemy do sortowni centralnej, to część z nich tam zostanie i tam będzie doręczana w rejonie Warszawy, natomiast te adresowane do innych miast, zostaną przeładowane na samochody, które i tak tej samej nocy muszą wyjechać w cały kraj. Dodatkową optymalizacją, jest fakt, że będą to te same samochody - te które wysłaliśmy wieczorem z paczkami, nad ranem wracają przywożąc paczki nadane poprzedniego dnia w całym kraju i adresowane do naszego miasta.

------------------------------
Powyższe opisy przedstawiają jedynie ogólny schemat i zasadę działania. W praktyce niektóre firmy korzystają z kilku (2-3) sortowni, które spełniają podobne funkcje, a dodatkowo istnieją połączenia liniowe między sortowniami. Zdarzają się też transporty łączone - np. do obsługi dwóch mniejszych miast leżących na tej samej trasie czy dedykowane rozwiązania dla największych nadawców. Największe miasta wysyłają nawet do dziesięciu transportów dziennie, zabierających paczki nadane przez klientów z danego rejonu. Nowoczesne sortownie są w stanie sortować nawet po kilkadziesiąt tysięcy paczek na godzinę.

Czytano: 52679 razy


Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl

Kopiowanie w - całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie prawa.


Technologia

DIAD (UPS)

Handheld

Sortownia centralna i transport liniowy

Sortownia centralna

Deliver, lista kurierska

Etykieta kierunkowa, sticker


Zamów kuriera


Sponsorem tej porady jest:

zamówkuriera.pl


Najpopularniejsze tematy w poradniku:

COD, przesyłka pobraniowa

Przesyłka niestandardowa

Sprawdzenie zawartości

Nadanie w Sobotę

Operator wirtualny, broker kurierski

Sprawdzenie tożsamości odbiorcy

Sprawdzenie przesyłki art. 544 KC

Ubezpieczenie przesyłki kurierskiej

Kurier do przewozu mebli

Doręczenie w sobotę